woensdag 20 oktober 2021

SEO voor beginners

SEO voor beginners



    Een hoge plek in zoekmachines is mooi, maar lastig te bereiken;

    SEO ofwel Search Engine Optimization is een belangrijk hulpmiddel als je gevonden wilt worden;

    Begin altijd met op de stoel van je bezoeker te gaan zitten en kijk wat die zou willen weten.



 

SEO voor beginners

Veel mensen gebruiken zoekmachines als Google om te zoeken op het internet. Maar een dergelijke zoekmachine moet dan wel begrijpen waar het artikel over gaat. Anders kan deze zoekmachine het ook niet in zijn mogelijk gevonden antwoorden opnemen. Dat is logisch.

De techniek die gebruikt wordt om in de index van Google opgenomen te worden het SEO, ofwel Search Engine Optimization. Het gaat er natuurlijk om dat je zo hoog mogelijk in de zoekresultaten terecht komt. Als je niet op de eerste of -als het niet anders kan- de tweede pagina van de zoekresultaten terecht komt, gaat niemand je vinden. Dat klinkt hard, maar het is de realiteit.

Sommige mensen gaan zoeken op hun eigen naam of bedrijfsnaam en vinden die dan. Dat zal best wel, maar iemand anders gaat niet op jouw naam zoeken. Als die zoeker weet dat jij of je bedrijf hem helpen kunnen, dan komt hij of zij wel direct naar jou toe. Dus reken jezelf nooit rijk, door jezelf op te zoeken en te constateren dat je best goed vindbaar bent.

Ga eens op de stoel van de zoekende persoon zitten. Waar zoekt die persoon naar? Heb je een fietsenwinkel? Dan zal er op internet met Google of Bing gezocht worden naar termen als fiets, fietsbel, fietspomp, reserveventiel, bandenlichter, binnenband, bandenplakmateriaal etc. Dat zijn de trefwoorden waarop men jouw fietsenwinkel op Google moet kunnen vinden. Tik eens in Google één van die termen in. Komt je website voor in de zoekresultaten op de eerste pagina? Zo niet, dan moet je daar dus iets aan doen. En dat is op zich al lastig genoeg, waarbij succes zeker geen garantie is.

Om de zoekmachine te helpen om je te vinden, kunnen we aan aantal zaken doen. We beginnen met het bepalen van het onderwerp van het artikel. Dat gaan we dan plaatsen op een aantal plekken. Stel we schrijven een artikel dat ons helpt om gevonden te worden op de term "fietsbel".

Waar moet dat woord fietsbel minimaal opgenomen worden?

1. In het webadres, als dat mogelijk is. Is www.fietsbel.nl nog vrij? Direct reserveren. Lukt dat niet, laat je webbeheerder dan een zogenaamd sub domein fietsbel aanmaken. Stel dat je website is van www.fietsenvanjansen.nl heet, dan kun je met een sub domein een webadres als www.fietsenvanjansen.nl/fietsbel aanmaken.

2. De kop van het artikel moet bij voorkeur met "fietsbel" beginnen en anders zo dicht mogelijk bij het begin.

3. Zorg dat "fietsbel" ergens in de eerste regel staat. Direct met het woord beginnen is helemaal fantastisch.

4. Zorg dat "fietsbel" in enkele tussenkoppen voorkomt, zoals de kop van een nieuwe alinea.

5. Neem "fietsbel" een paar keer in de tekst op, maar overdrijf het niet. Als Google vindt dat je overdrijft, dan wordt dat als een soort misleiding gezien en kom je of helemaal niet in de index of wordt je ergens op pagina 5678 opgenomen. Niemand zal jouw fietsenwinkel met dat trefwoord meer vinden.

6. Gebruik ook eens een meervoudsvorm. Fietsbellen dus. Of zoek naar een woord dat er dicht tegenaan ligt. Zoek op internet op de speciale websites die daarvoor zijn, naar eventuele synoniemen. Daar zitten nog wel eens leuke suggesties bij.

7. Zorg voor één of meer afbeeldingen in je tekst en neem ook daar het onderwerp bij op. Geef desnoods de foto een andere naam met het onderwerp er in, voor je hem invoegt in je tekst. Noem de foto bij voorkeur iets van "Voor de beste fietsbellen.jpg".
 
8. Bedenk goed wat iemand in Google mogelijk nog meer in zou tikken als hij naar een nieuwe fietsbel zou zoeken. "Bel voor een racefiets" bijvoorbeeld. Of "grote rode fietsbel".  Probeer de termen die je dan krijgt ook in je artikel te verwerken. Maar ga ook hier niet overdrijven en zorg altijd dat je artikel lekker te lezen is. Want je schrijft het tenslotte voor je lezers en niet voor Google. Hoe nuttig een hoge vermelding in Google ook is.

Er is veel, heel veel meer over SEO te zeggen dan dit, maar dit zal in 80% van de gevallen al wat zichtbaar resultaat geven. Er zijn vele bureaus die je voor veel geld beloven om je hoog in de zoekresultaten te brengen, maar ze geven zelden of nooit enige garantie. Doe dit alleen als je pas moet betalen, als de voorspelde resultaten gehaald worden.


Tot slot


Artikelmarketing is een handig hulpmiddel maar de gereedschapskist van de online-marketing is goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren.


Meer informatie over Team Jetje

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten