maandag 1 november 2021

Hoe artikelmarketing en blogging veel gemeen hebben

Hoe artikelmarketing en blogging veel gemeen hebben

Artikelmarketing en blogging hebben veel eigenschappen gemeen, die we als kunstenaar goed kunnen gebruiken. Laten we eens wat van die zaken die artikelmarketing en blogging gemeen hebben bekijken. 

We steken er als kunstenaar tenslotte werk in en daar willen we dan natuurlijk ook het maximum aan rendement uithalen, nietwaar?



artikelmarketing en blogging

De geldelijke kant

Artikelmarketing en blogging kosten weinig. Dat is een bekend feit en is ook waarschijnlijk één van de redenen dat deze technieken zo geliefd zijn bij kleine bedrijven en zelfstandigen. Met het investeren van een hoeveelheid werk om teksten te schrijven zijn we al een heel eind. Natuurlijk kunnen we een ghostwriter zoeken en het schrijfwerk daar volledig aan uitbesteden, maar dan zul je wel de portemonnee moeten trekken.


Maar kun je wat tijd vrijmaken en heb je zin om wat creativiteit in je schrijfwerk te steken, dan is er in elk geval geen geldelijke blokkade. De kosten kunnen nooit een probleem vormen voor een doe-het -zelver op schrijfgebied.

Het schrijfwerk is ideaal voor een creatief persoon

Een klacht van veel creatieve personen is, dat ze soms gek worden van zichzelf. Ze zijn altijd bezig. En bij elke bezigheid komen er wel weer nieuwe suggesties en ideeën naar boven die tot nieuwe bezigheden moeten gaan leiden. De hoeveelheid ideeën op de plank groeit en groeit. Het is nu eenmaal de manier waarop een creatieve geest werkt. 

Dat het brein zich dan niet beperkt tot één richting is niet zo gek. We zien heel vaak dat kunstenaars, artiesten, toneelspelers, musici en schrijvers onderling verschillende van deze richtingen beoefenen. En dat is dus niet vreemd. Het zit gewoon in de persoon om er al wat aanleg voor te hebben. Het is iets dat we als kunstenaar bij onszelf aan moeten moedigen en waar we niet voor opzij moeten gaan.

Synergie artikelmarketing en blogging

Een prima manier om bij ons werk energie te sparen is het werken met zogenaamde "synergie". Dat wil zoveel zeggen, dat je door het samenvoegen van twee bezigheden iets krijgt, dat eigenlijk meer is dan de som van beide bezigheden op zich. De bezigheden gaan elkaar versterken, zou je mogen zeggen en daarom is synergie zo waardevol. En bij artikelmarketing en blogging zien we die synergie direct terug. Als we een goed artikel hebben geschreven, dan zetten we dat op social media, in speciale websites die we artikeldirectories noemen en vergelijkbaar.

Maar we kunnen het artikel ook in een wat aangepaste versie gebruiken om het op ons blog te publiceren. Omgekeerd is natuurlijk ook mogelijk. Een goede blogpost mag best wel wat meer exposure krijgen dan alleen via ons eigen blog. We zullen in een volgende alinea zien, dat we nog wel iets moeten doen, maar dat gaat zeker niet ten koste van de voordelen van de synergie.

Is er verschil tussen een artikel en een blogpost?

Ja, een verschil tussen een artikel en een blogpost is er zeker. Een artikel is bedoeld om ooit ergens geplaatst te worden en dan aangepast aan de omgeving. We zeggen in dat geval wel dat het in een platte tekst, dat is tekst zonder enige opmaak, wordt aangeleverd. Zodra we het artikel bijvoorbeeld op Facebook gaan plaatsen, dan zal de lay-out zich vanzelf gaan vormen en zich aanpassen aan de lay-out van Facebook. Opmaak heeft dus geen zin en wordt daarom ook niet gedaan. Het is pure verspilling van tijd. Maar bij een blog ligt dit anders.

Een blog moet vriendelijk overkomen op de lezer en direct een goede indruk geven. Dat doen we met een uitgekiend geheel van kleuren, lettertypes en lettergroottes, dikke en schuine tekst en noem maar op. Dat we geen grote blokken tekst gaan maken is logisch, want dat schrikt de lezer direct af. Als hij al gaat lezen, want de kans dat hij afhaakt is groot.

Dat betekent dat we een wat formeler artikel om moeten zetten naar een vriendelijker ogende blogpost. Maar op zich is omzetten en aanpassen van het artikel toch al nodig, zoals we zullen zien.

De unieke teksten van Google

Google is altijd op zoek naar unieke teksten. Teksten die al bekend zijn, worden dan ook genegeerd. Op zich zijn deze teksten uit het oogpunt van Google natuurlijk ook overbodig en kosten ze alleen maar ruimte. Iemand die steeds gekopieerd materiaal plaatst, zal daar op aangesproken worden en mogelijk zelfs verwijderd als hij zijn gedrag niet verandert. Dat het dubbele artikel niet verwerkt, maar genegeerd wordt, is logisch.

Als we teksten hergebruiken zullen we daar goed rekening mee moeten houden. De tekst moet uniek worden. We moeten stukken tekst vervangen, woorden in de tekst door synoniemen vervangen, persoonlijke noten en anekdotes aan de tekst toevoegen en noem maar op. Als het goed is, is het oorspronkelijke artikel na die aanpassingen nauwelijks meer te herkennen.

Samenvattend

Er zijn nogal wat argumenten om artikelen en blogposts onderling uit te wisselen en als wederzijdse bron te gebruiken. Als we met wat basiszaken rekening houden is dit heel goed te doen. Artikelmarketing is een handig hulpmiddel maar de gereedschapskist van de online-marketing is goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten