woensdag 20 oktober 2021

Hoe begin je aan je kunst-artikel?

Hoe begin je aan je kunst-artikel?



    Starten is het lastigste van het hele schrijfproces;

    Kijk voor onderwerpen ook naar vroeger of durf in de toekomst te stappen met een voorspelling;

    "Hoe doe je..." artikelen zijn vaak heel populair bij de lezers, die naar praktische informatie zoeken.


Hoe begin je aan je kunst-artikel?

Starten is lastig

Voor veel schrijvende kunstenaars is dit een lastig onderdeel. Je zit tegen een leeg vel papier of een wit tekstscherm op je computer aan te kijken en je MOET een onderwerp hebben. Hoe harder dat moet, hoe minder het zal lukken. Laten we ons het gemakkelijk maken en de stappen eens bekijken:

Een onderwerp vinden is lastig,  maar te doen

1. Kies een geschikt onderwerp. De wereld van de beeldende kunst is gelukkig erg breed;
2. Heel geschikt zijn vaak je eigen ervaringen in de beeldende kunst;
3. Of denk aan kunstenaars of andere mensen uit je omgeving. Die kunnen ook het nodige aan ervaringen hebben, dat voor jou als onderwerp om over te schrijven, geschikt is. Vraag wel om toestemming of maak personen onherkenbaar;
4. Zowel het verleden als het heden, als de toekomst, kunnen een bron vormen voor nieuwe onderwerpen. Bijvoorbeeld:

  •     Hoe men vroeger olieverf maakte;
  •     De huidige technieken om olieverf te maken;
  •     Is "olieverf" op waterbasis de toekomst?

Er bestaan eventueel lijsten met onderwerpen

Lukt het echt niet om zelf iets te bedenken, dan bestaan er ook nog boeken met lijsten met onderwerpen. En natuurlijk leg je zelf een lijst met onderwerpen aan. Die lees je regelmatig door en dat stimuleert de hersenen, om nog meer onderwerpen te leveren. 

Je zult merken dat je een steeds langere lijst met onderwerpen gaat krijgen.

Kies een geschikte vorm voor je artikel

Veel onderwerpen hebben wel een soort van vaste opzet. Die opzet kan al voor de eerste inspiratie zorgen. 

  • Reis je veel? Schrijf dan over plaatsen om te bezoeken en waar het goed schilderen is;
  • Ben je ergens handig in? Beschrijf dan een aantal manieren om iets te doen;
  • Moet er iets gekozen worden? Schrijf een artikel over waar je op moet letten bij het maken van een keuze;
  • Wil je kennis overbrengen? Maak dan een "hoe doe je..." artikel.


Gebruik de receptbenadering

Recept-achtige artikelen werken ook altijd goed. Vormen als "hoe maak je een bepaald kunstwerk?"

  • Wat moet je ervoor in voorraad hebben? 
  • Welk (keuken-)gereedschap heb je nodig? 
  • Waar let je op bij het kopen van je materialen? 
  • Hoe kom je aan materialen? 
  • Waar begin je? 
  • Moet je iets eerder voorbereiden? 
  • Moet je na afloop later nog iets speciaals doen?


Omdat een dergelijk artikel erg praktisch is door zijn opzet, kun je er veel mee doen en zal het vrijwel zeker aanslaan bij de lezers, die op een website of weblog meestal toch naar gerichte informatie zoeken.

Tot slot


Artikelmarketing is een handig hulpmiddel, ook voor het schrijven van artikelen over de beeldende kunst,  maar de gereedschapskist van de online-marketing is normaal gesproken al goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. En dat geldt ook voor het gebruik van artikelen voor je marketing. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren en eens uit te proberen.Kwaad kan het eigenlijk nooit. 


Meer informatie over Team Jetje

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten