woensdag 20 oktober 2021

Research voor beginners

Research voor beginners



    Alles wat er over je onderwerp te schrijven valt is vermoedelijk al eens eerder ergens opgeschreven ;

    Ga NOOIT iets direct overschrijven. Echt alles, elke zin die in je tekst komt moet origineel zijn;

    Je eigen gezichtspunt moet in alle denkbare gevallen leidend zijn.


Als je als kunstenaar wilt gaan schrijven over een aan kunst gerelateerd onderwerp, dan heb je het niet altijd even gemakkelijk. Want neem het onderwerp waar je over gaat schrijven en waar je daarom nog wat meer over wilt weten. En bedenk dan dat alles wat er over je onderwerp te schrijven valt, vermoedelijk al eens eerder ergens opgeschreven is. Voer dit onderwerp daarom aan een zoekmachine als Google. We gaan natuurlijk niets overschrijven. 

Overschrijven is plagiaat of erger, maar we mogen wel zaken combineren en anders rangschikken, zodat er iets nieuws gaat ontstaan. En dat gaan we dus doen. 



 

1. Neem tussen de vijf en de tien van de bovenste webpagina's die je krijgt als zoekresultaat in Google, na het zoeken naar je onderwerp. Laat alle commerciële aanbiedingen in betaalde advertenties eruit.

2. Kopieer de overgebleven pagina's naar een Word bestand of vergelijkbaar. Nu heb je een flinke hoeveelheid redelijk relevante data, die je gemakkelijk en heel snel doorzoeken kunt. Dit levert waardevolle informatie op, die automatisch uit meerdere invalshoeken komt en die in de praktijk meestal relatief eenvoudig in nieuw tekstmateriaal is om te zetten.

3. Maak dan een mindmap of outline van de punten die je interessant vindt. Vooral een mindmap is ideaal om alles te rangschikken op onderwerp of begrippen. Een nieuwe structuur ontstaat zo min of meer vanzelf. Maak van de mindmap of de outline een nieuw artikel. Meestal kun je met de meeste mindmappingsoftware met één druk op de knop wel een nieuwe outline genereren. En die outline vul je handmatig aan. Zo zorg je dat het een goed leesbaar en vooral vloeiend verhaal wordt. 

Een artikel over het werken met mindmaps, inclusief een voorbeeld van het bovenstaande,  vind je hier

Ga NOOIT iets direct overschrijven. Ook geen vijf woorden of zo. Echt alles, elke zin die er in je tekst komt moet splinternieuw zijn. Alles moet daarom in je eigen woorden beschreven worden. Je eigen gezichtspunt moet in alle denkbare gevallen leidend zijn, zodat we vooral een origineel en authentiek artikel krijgen. 

Dus bekijk de volgorde, de onderliggende redenatie, gebruikte terminologie en wijk daar vervolgens waar maar mogelijk van af. Hoe verder je ervan af kunt wijken, hoe beter het is.

Tot slot


Artikelmarketing is een handig hulpmiddel maar de gereedschapskist van de online-marketing is goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren.


Meer informatie over Team Jetje

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten