dinsdag 19 oktober 2021

Proeflezen verdient zich dubbel en dwars terug

 

 Proeflezen verdient zich dubbel en dwars terug



    Een zeer belangrijk, maar vaak onderschat onderdeel van het maken van artikelen, is het proeflezen;

    Laat proeflezen bij voorkeur doen door een potentiële lezer;

    Een kritische houding is van groot belang bij een goede proeflezer.

Op zoek naar een goede proeflezer

Een belangrijk onderdeel van het maken van artikelen is het proeflezen. Dit proeflezen is beslist noodzakelijk, omdat we net als ieder ander mens de neiging hebben, om hardnekkig over onze eigen fouten heen te lezen.

Een proeflezer is bij voorkeur een potentiële lezer

Laat het bij voorkeur doen door een potentiële lezer en check goed of de gedachtegang die je probeert vast te leggen, door de lezer herkend wordt. Of vraag een lezer die qua denken op een gelijkwaardig niveau als de potentiële lezer zit. Een kritische houding is van belang. Wees voorzichtig bij goede vrienden en familieleden die alles wat je maakt al snel geweldig zullen vinden en daar heb je uit een oogpunt van controle dus helemaal niets aan.

Waar de proeflezer bij de opbouw op moet letten

Let daarnaast natuurlijk goed op spelfouten, consistentie in de stijl, grammatica, kromme redenaties, komma's en punten. Elk artikel wordt aanmerkelijk leesbaarder, als we korte actieve zinnen gebruiken. En breng die zinnen onder in alinea's van verschillende lengte. Soms mag één zin een alinea zijn. Soms mag één woord een zin zijn. Kan één woord dan ook een alinea zijn? Inderdaad, dat is beslist mogelijk al zal het niet dagelijks voorkomen.

 

proeflezen is belangrijk

Witruimte is heel belangrijk wil iets gelezen worden

Zeker als iets online vanaf een beeldscherm of telefoon gelezen moet worden, moet er veel witruimte aanwezig zijn. Niets schrikt de lezers meer af, dan de confrontatie met een massief blok letters, zonder de nodige ruimte er tussen. En die schrik komt al voor ze zelfs maar een letter gelezen hebben. De kans dat ze alleen al door die aanblik geen letter gaan lezen is bijzonder groot. Misschien is wat er niet in je artikel staat op dat punt nog wel meer van belang dan wat er wél staat. 

De remedie: Zorg om de paar regels voor een regel wit. Echt, het helpt. Zie dit artikel voor een voorbeeld. Voorkom afschrikken van je lezers. Het is zo zonde van al je  moeite.

Let goed op of je proeflezer in je doelgroep valt

Gebruik toegankelijke taal op het niveau van de lezer. Daarom is het ook zo nuttig die toekomstige lezers te kennen. Tijd die je besteed aan het bestuderen van je doelgroep is buitengewoon goed bestede tijd. En ideaal is dan, als je proeflezer tot deze doelgroep behoort. Die zal je redenaties gemakkelijker kunnen volgen. Een nadeel is echter dat die lezer vakjargon wel zal herkennen, maar iemand die niet tot die groep behoort, herkent het niet. En die zal alsnog afhaken. Is dat erg? Dat zul je zelf moeten beoordelen, omdat elke situatie anders is.

De tijd die je investeert verdient zich altijd terug

Het eerst structureren van een artikel is altijd aan te raden. De tijd die je in dat structuren steekt, verdient zich altijd terug. Het maken van een outline of een mindmap van je artikel is daarbij vaak erg handig.  Outline en mindmap zijn typische hulpmiddelen die je in een bepaalde richting duwen, waardoor er vanzelf een goede structuur in je artikel ontstaat. 

Bewaar alle tussenresultaten van dat structureren. En laat desnoods je proeflezer even kijken of je de structuur die je zelf gekozen had, ook nog een beetje gevolgd hebt.

Tot slot


Artikelmarketing is een handig hulpmiddel maar de gereedschapskist van de online-marketing is goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren.


Meer informatie over Team Jetje

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten