dinsdag 19 oktober 2021

Uitgangspunten bij het schrijven van een artikel over kunst

 

Uitgangspunten bij het schrijven van een artikel over kunst



    Beter een klein aantal hele goede artikelen, dan een groot aantal slechte artikelen;

    Een gestructureerde aanpak van het schrijven is hard nodig;

    Artikelen moeten onder alle omstandigheden interessant voor je lezers blijven.




Laten we eens beginnen met een aantal uitgangspunten bij het schrijven van artikelen, zowel in het algemeen als over kunst.

Kwaliteit en kwantiteit zijn altijd van belang

Laten we met de kwantiteit beginnen. Een eerste punt is, dat je bij het schrijven van artikelen gemakkelijk productie wilt kunnen maken. Want aan één artikel heb je niets. Wil je echt resultaat gaan zien, dan zijn daar heel wat meer artikelen voor nodig. Je moet dus over een flinke lijst met onderwerpen beschikken om aan inspiratie te komen. En je moet toch ook over de nodige tijd beschikken, om die onderwerpen de noodzakelijke diepgang te geven en kwalitatief goed uit te schrijven. En dat brengt ons van de kwantiteit bij de kwaliteit.



Want bij dat uitschrijven van je artikel houd je in alle opzichten rekening met je lezers. En met één heel speciale lezer in het bijzonder. En dat is de zoekmachine van Google. Want het zou wel heel mooi zijn als het artikel, dat je met zoveel moeite geschreven hebt, straks ook goed in Google terug te vinden zou zijn, nietwaar? Er bestaan wat vuistregels voor, waar een artikel aan moet voldoen om gevonden te worden. Dit zijn de zogenaamde SEO-regels. Als je zelf je content schrijft, zul je je echt in de eerste beginselen van die SEO-regels moeten gaan verdiepen.

Is SEO jouw verantwoordelijkheid?

Besteed je het schrijven van je artikelen uit, dan is het jouw zorg niet meer, dat het opvolgen van de SEO-regels goed geregeld wordt. Dat bij het schrijven van artikelen kwantiteit belangrijk is, is nu wel duidelijk. Maar dat we aan veel rommel geen behoefte hebben, is eveneens wel duidelijk geworden. De kwaliteit van onze artikelen staat nog altijd met afstand voorop, hoeveel artikelen we ook nodig hebben. Het motto bij het schrijven van artikelen moet dan ook altijd zijn: Beter een klein aantal hele goede artikelen, dan een groot aantal slechte.

Er moet dus duidelijk met heel wat rekening gehouden worden bij het regelen van een mooie set content. Een gestructureerde aanpak van het schrijven is dus hard nodig. De structuur die je in je onderwerp kunt vinden, bepaalt je uiteindelijke aanpak. Een aanpak is bijvoorbeeld om vanaf een globaal artikel, steeds gedetailleerder te worden. Denk aan een artikel over schilders rond 1900, waarna je in losse artikelen schilders, stromingen en dergelijke uit die tijd gaat beschrijven.

Een andere aanpak is, om met gedetailleerde artikelen over losse onderwerpen te beginnen, die je later met paar globalere artikelen met elkaar gaat verbinden. De keuze van je aanpak bepaalt je structuur. Je begint bijvoorbeeld met een serie artikelen over olieverf en acrylverf om dat later te gebruiken, als je een artikel over portretschilderen gaat schrijven.

Maar wat je ook voor aanpak bij het schrijven van je artikelen kiest, de artikelen moeten onder alle omstandigheden interessant voor je lezers blijven. Je lezers moeten bij je terug willen komen. En, we hebben het al genoemd, maar het kan niet genoeg gezegd worden: Je artikelen moeten altijd van een goede kwaliteit zijn en dat ook blijven.

Soms is het ook verstandig om er alvast rekening mee te houden, dat er nog uitbreidingen gaan komen in artikelen. Verversen en uitbreiden van eerder geschreven en gepubliceerde content wordt namelijk veel aangeraden. Aanpassen van bestaande artikelen is en blijft altijd nog een stuk eenvoudiger en minder arbeidsintensief, dan het schrijven van volledig nieuwe artikelen.

Kortom, wil je als kunstenaar artikelen in gaan zetten voor je marketing van jezelf en je werk, zorg dan voor zoveel mogelijk artikelen van een zo hoog mogelijke kwaliteit. En als die artikelen dan ook nog gaan over een deel van het vakgebied, waar nog niet veel over gepubliceerd is, dan kan succes op den duur niet uitblijven.

Tot slot


Artikelmarketing is een handig hulpmiddel maar de gereedschapskist van de online-marketing is goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren.


Meer informatie over Team Jetje

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten