woensdag 20 oktober 2021

Hoe kun je overal artikelen over schrijven

 Hoe kun je overal artikelen over schrijven



    Artikelmarketing doe je om als kunstenaar meer kunst te gaan verkopen of gewoon een stuk zichtbaarder te worden;

    Het schrijven van "hoe-doe-je-artikelen" is niet zo'n tijdvreter;

    Vertel je lezers direct waarom ze geïnteresseerd zouden moeten zijn.


Hoe kun je overal artikelen over schrijven

 
Je wilt om wat voor reden je dan ook hebt, wel aan artikelmarketing gaan doen. Bijvoorbeeld om als kunstenaar meer kunst te gaan verkopen of gewoon om een stuk zichtbaarder te worden. Maar je wilt niet doorlopend worden belast met het schrijven van artikelen. Er is meer te doen. En het gevaar dat het veel te veel tijd kost, kan aanwezig zijn als je het schrijven van je artikelen onvoldoende gestructureerd aanpakt. Maar het is een feit dat het schrijven van "hoe-doe-je-artikelen" niet zo'n grote tijdvreter is. En dat geldt al helemaal als je eenmaal een systematische aanpak voor het schrijven ontwikkeld hebt.
 
Door korte hoe-doe-je-artikelen te maken, kun je contact maken met je publiek, jezelf positioneren als een expert, jezelf veel zichtbaarder maken en uiteindelijk de verkoop van je kunst verhogen. Ofwel, geef je klanten de informatie die ze nodig hebben. En daarna ben je de eerste persoon aan wie ze zullen denken, als ze een kunstenaar zoeken voor een opdracht.
 
Overweeg om een vast sjabloon te maken voor je artikelen. En die sjabloon moet natuurlijk wel bij de behoeften van je publiek aansluiten.
 
Vraag jezelf af of je lezers gedetailleerde informatie willen, of dat ze graag brede ideeën ontvangen. Die brede ideeën kunnen bijvoorbeeld je klanten weer op ideeën voor hun eigen kunstproductie brengen.
 
Als je lezers meer specifieke informatie willen, dan kun je altijd een paragraaf toevoegen waar ze die informatie bij jou kunnen vinden. Uiteraard met een aanklikbare link. Die link kan leiden tot meer gedetailleerde informatie over het onderwerp, waarin je doelgroep is geïnteresseerd.
 
Goed, we gaan dus een sjabloon maken voor hoe-doe-je artikelen, die vooral de grote lijn weergeven en informatie bevatten, waar je meer gedetailleerde info kunt vinden. Laten we eens een systematische aanpak bekijken, hoe we hier in de praktijk snel informatieve artikelen mee kunnen produceren.
 

1. Begin met een inleiding

Dit is een inleiding op het onderwerp van je artikel. Laat mensen gewoon precies weten, waar ze aan toe zijn en wat ze kunnen verwachten in het artikel.  

Bijvoorbeeld dat je hen gaat vertellen hoe je het beste een schilderij kunt vernissen.
 

2. Vertel hun waarom ze geïnteresseerd zouden moeten zijn

Hierbij stap je gewoon direct in de wereld van je lezer. Wil je de lezers helpen om hun werk of een andere bezigheid beter, gemakkelijker of efficiënter te doen? In wezen is dat alles wat mensen echt willen weten. 

Om bij het voorbeeld uit het eerste punt te blijven, we gaan een schilderij vernissen om het beter houdbaar te maken, gemakkelijker schoon te kunnen maken en om de kleuren tegen vervagen te beschermen. En daarom zou een schilder interesse in vernissen moeten hebben.
 

3. Geef je lezer korte, realistische adviezen

Je hebt al snel zoveel te zeggen dat het moeilijk is om het in korte stukjes informatie te passen, maar je moet het doen, anders verlies je de aandacht van je publiek.
 
Probeer te zoeken naar punten die de meeste impact hebben op de bezigheden van je klanten. Of zoek naar punten die volledig tegengesteld zijn aan wat de mensen in je branche momenteel doen.

Om weer bij het voorbeeld te blijven:

  • Vertel welke soorten vernis er zijn en wat men daarvan kiezen kan;
  • Vertel welke soort kwasten voor vernissen er zijn en hoe je de beste kiest;
  • Vertel hoe je een gevernist schilderij moet laten drogen, zonder kans op "zakkers" of "druipers" in de vernislaag;
  • Vertel iets over de droogtijden van "aanraakbaar" tot "door en door droog en uitgehard."

 

4.Vat nogmaals samen wat je zojuist vertelt hebt

Een tip om een goede afsluiting van je verhaal te schrijven is het volgende: 

Een van mijn docenten op een schrijversworkshop vertelde dat schrijven in drie punten te vatten is:

  1. Vertel je lezers eerst wat je ze gaat vertellen;
  2. Vertel het die lezers dan;.
  3. Vertel je lezers uiteindelijk wat je ze hebt verteld.

Nee, deze man had zijn volledige verstand en zijn advies werkte echt. Dit levert een prima afsluiter van je verhaal op.

Aan het einde van elk artikel rond je af wat je hebt gezegd door de belangrijkste punten van het artikel te herhalen. Wat wil je dat je lezers onthouden? En wat ze uiteindelijk in hun werk of bezigheden overnemen? Als je die vraag hebt beantwoord, heb je ook je laatste alinea al bijna geschreven.
 

Houd je artikel kort en simpel

Wat je verder bij het schrijven van je artikel ook doet, houd het kort en simpel. Vooral bij het lezen van e-mail zullen lezers korte, bondige woorden en zinnen helemaal niet erg vinden. Integendeel, ze zullen je bondige stijl waarderen.

Tot slot


Artikelmarketing is een handig hulpmiddel maar de gereedschapskist van de online-marketing is goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren.


Meer informatie over Team Jetje

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten