woensdag 20 oktober 2021

Het schrijven moet wel leuk blijven

Het schrijven moet wel leuk blijven



    Schrijven vraagt toch de nodige toewijding van de schrijver anders gaat het niet lukken;

    Je grondhouding bij het schrijven is van groot belang voor je eindresultaat ;

    Wat kun je nog meer bijdragen dan alleen kennis en ervaring?

het schrijven moet wel leuk blijven


Er zijn een groot aantal mogelijkheden om als kunstenaar aan marketing en promotie te gaan doen. Het schrijfwerk, bijvoorbeeld aan artikelen, een weblog of een e-book is daarbij heel belangrijk. Maar hoe sta je daar zelf in? Je grondhouding is van groot belang voor je eindresultaat. En dat is dus een vraag waarop jet het antwoord zeker weten moet. Je kunt nu nog kiezen voor een andere aanpak van je promotie. Door het kiezen van één of meer andere technieken. Er bestaat tenslotte een lange lijst met mogelijkheden. Of door uitbesteding. Laten we er eens wat verder naar kijken:

Schrijven, zowel van artikelen, een weblog of bijvoorbeeld een boek, vraagt de nodige toewijding. Het is een creatief proces en zoals alle creatieve processen is het nodig dat je het werk gewoon leuk vindt om te doen. Voordat je als schrijver aan het werk gaat moet je dan ook wel een aantal vragen over jezelf en je motivatie tegen het licht houden.

Twee belangrijke vragen om mee te beginnen zijn:

  • Wat wil ik hiermee bereiken?
  • Waar sta ik nu?


Twee vragen die over jezelf gaan en die van groot belang zullen zijn of het schrijfproces je straks gaat lukken of niet. Je moet voor het antwoord op deze vragen echt tot de basis gaan. Want het straalt altijd van een publicatie af hoe je erin stond, toen je het maakte. Het is net als bij een schilderij. Daar zie je het ook direct als je het op een slechte dag geschilderd hebt. En dat staat los van het feit hoe goed het technisch misschien ook in elkaar zit.

Vragen die je aan en over jezelf kunt en moet stellen zijn bijvoorbeeld:

  • Welke kennis en ervaring neem ik mee die ik in mijn publicaties kan stoppen?
  • Wat vind ik nu zo leuk aan het hele schrijfproces?
  • Zou ik ook willen schrijven als het niet moest omdat ik promotiemateriaal nodig heb?
  • Wat zijn mijn andere drijfveren om publicaties te schrijven?
  • Hoe wil ik binnen de wereld van de schrijvers bekend staan?
  • Wat kan ik nog meer bijdragen dan alleen kennis en ervaring?


Het is van belang dat er uiteindelijk een positief beeld ontstaat. Is dat niet het geval, dus dat je een boek geschreven hebt waar je zelf niet achter kunt staan, dan is het beter om dat boek weg te leggen of het volledig vanaf de eerste letters te herschrijven. Het gaat nooit meer iets worden. Als je het boek zelf al niets vindt, waarom zou een ander het boek dan wel omarmen?

Tijdens het schrijfproces kunnen er een aantal signalen op rood gaan staan. Bijvoorbeeld:
Het schrijven verveelt je. 

  • Het boek boeit jou niet eens. Wie zal het dan wel gaan boeien?
  • Het schrijven ervan is domweg niet leuk.
  • Je creativiteit komt niet, zoals gewoonlijk, vanzelf. 
  • Het vraagt te veel moeite om een beetje los te komen
  • Je praat nauwelijks over je boek met anderen.


Is dat het geval? Zie je deze seinen zelf op rood gaan?

Ga dan nog eens helemaal terug naar je eigen motivatie. Het is namelijk de grote vraag of dit een bruikbare publicatie gaat worden. Eigenlijk weet je diep in je hart het antwoord al. Dat is negatief. En dan kun je beter nu stoppen dan veel tijd te besteden aan een publicatie die het nooit zal gaan worden.


Tot slot


Artikelmarketing is een handig hulpmiddel maar de gereedschapskist van de online-marketing is goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren.


Meer informatie over Team Jetje

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten