dinsdag 19 oktober 2021

Eenvoudige manieren om je creativiteit op te starten

 

Eenvoudige manieren om je creativiteit op te starten



    Schrijven is meer dan alleen maar je gedachten onder woorden brengen ;

    Je moet eerst de interesse van je lezers wekken, voordat ze daadwerkelijk gaan lezen;

    Kies altijd woorden, die duidelijke beelden in de geest van de lezer gaan vormen.

 
Een artikel schrijven betekent niet alleen gedachten onder woorden brengen en vervolgens te gaan typen of schrijven tot je alles netjes op papier hebt staan. 

Je moet eerst de interesse van je lezers wekken, voordat ze gaan beginnen met lezen. En dan moet je ervoor zorgen dat ze als ze eenmaal begonnen zijn, ook nog eens blijven lezen. En wil je dan ook nog je boodschap over brengen? Dan moet je niet alleen de aandacht van de lezer trekken, maar ook hun interesses goed begrijpen. En dan op basis van die interesses hun nieuwsgierigheid genoeg prikkelen, om hen je hele verhaal uit te laten lezen.

schrijven met een veer


 
Het belangrijkste ingrediënt bij het produceren van een artikel is een grote dosis creativiteit. Hoewel creativiteit voor veel mensen heel natuurlijk en vanzelfsprekend kan zijn, geldt dat zeker niet voor iedereen. Sommige mensen raken gewoon in een blokkade of iets dat daar sterk op lijkt. En een dergelijke blokkade in je denken kan je tijdens het schrijven echt horendol maken. Veel schrijvers hebben letterlijk hun haar uitgetrokken,  als ze een dergelijk "writersblock" kregen. Als je echt goed last hebt van een writersblock lijkt het onmogelijk om ooit nog eens iets creatiefs voor elkaar te krijgen.
 
Woorden zo kiezen dat ze beelden in de geest van de lezer gaan vormen is gewoon een kunst. Een heldere en scherpe weergave van die beelden, vereist een bepaalde vlotte aanpak die alleen echte creativiteit aan de schrijver kan bieden. Vergelijkingen en metaforen helpen veel, maar de manier waarop een artikel woord voor woord wordt opgebouwd, zin voor zin en vervolgens paragraaf voor paragraaf, tot een heel artikel aan toe, bepaalt uiteindelijk de beeldvorming die het artikel in de geest van de lezer weet te bereiken. 

Inderdaad, dat is minder eenvoudig dan het op het eerste gezicht misschien lijkt, om een artikeltje te schrijven.
 
Dus wat moet je doen als er echt niets meer in je opkomt? Er zijn geen onfeilbare manieren om de perfecte ideeën te krijgen. Daar zijn geen regels voor. Er is geen handboek of een gebruiksaanwijzing voor schrijvers die vastgelopen zijn. Maar er zijn wel eenvoudige manieren om je creatieve kant wat op te schudden en weer los te maken. Niemand zal je kunnen garanderen dat je de perfecte mindset om te schrijven weer snel bereikt hebt, maar veel methoden kunnen je wel helpen om de gewenste gemoedstoestand uiteindelijk weer te bereiken. 

Hier zijn een paar eenvoudige manieren om in een meer creatieve bui te komen.
 
Belangrijk is om nooit ideeën te verspillen of ze zomaar weg te laten lopen. Schrijf invallen altijd direct op. Doe je dat niet, dan zijn ze weg. Definitief. Voor altijd. Houd daarom altijd een dagboekje of aantekenboekje onder handbereik. Ideeën kunnen worden geactiveerd door de vreemdste dingen op de raarste momenten en de meest onwaarschijnlijke plaatsen. Misschien ontstaan daar juist wel de allerbeste invallen. Bedenk dat de meeste grote uitvindingen in de geschiedenis per ongeluk gedaan zijn, terwijl de uitvinder op zoek was naar iets anders.

Je aantekenboek met invallen, suggesties, gedachten, wilde ideeën, dromen, realistische en juist totaal onrealistische invallen moet je niet alleen altijd in de buurt hebben, je moet er ook echt met een flinke regelmaat in lezen. Kijk wat je geschreven hebt. Stel je er een beeld bij voor. Alle kans dat er dan weer opnieuw gedachten en geheel nieuwe beelden ontstaan. En je ideeënboekje krijgt er weer wat aanvullingen bij. Het ideeënboekje zal groeien en groeien. En uiteindelijk zal het een heel waardevol boekje voor je gaan worden.

De beste invallen krijg je echt niet als je geconcentreerd aan het werk bent. Nee, die krijg je als je even niets doet. Of als je iets ontspannends doet. Of de volgende dag als je geslapen hebt. Creativiteit heeft een zo leeg mogelijk brein nodig. In een druk en afgeladen brein, vol met niet ter zake doende rommel, kan je brein gewoon niet werken. Orde, rust en reinheid zijn voor je brein heel belangrijk om ook zelf allerlei werk te verrichten. Bijvoorbeeld het ordenen van de gedachten die al in het brein opgeslagen zijn. Daar in dat brein wordt wel eens iets weggegooid, maar er komt nog veel meer nieuwe informatie bij. De inhoud van het brein groeit en groeit constant.

En dat alles moet ook nog eens toegankelijk zijn en vindbaar blijven. Om dat te bereiken legt het brein verbindingen. Maar dat gebeurt vooral als het brein in ruste is. Dat is vooral 's nachts tijdens het slapen. Dat maakt het nemen van voldoende rust op zijn tijd ook zo belangrijk. Ook een goede nachtrust is waardevol voor mensen, die met hun brein werken.

Maak je hoofd leeg. De zanger Boudewijn de Groot weet het goed te verwoorden in het lied "Meester Prikkebeen":

Hij fluit zijn pluchen lapjeskat.
Want hij heeft last van muizenissen.
Die nesten maken in zijn baard.

 
En zo is het. Het brein kan niet werken, als er te veel zaken zijn om over na te denken. Als er te veel muizenissen zijn. Dan kan het brein zijn werk niet doen en loopt het brein vast. Of het werkt op een lager vermogen dan in theorie mogelijk zou zijn.

Creativiteit is handig en mooi, maar het komt meestal niet vanzelf. 

Bij veel mensen niet, in elk geval.  

Tot slot


Artikelmarketing is een handig hulpmiddel maar de gereedschapskist van de online-marketing is goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren.


Meer informatie over Team Jetje

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten