dinsdag 19 oktober 2021

Onthoud drie belangrijke punten bij het schrijven voor internet

Onthoud drie belangrijke punten bij het schrijven voor internet



    Er zijn veel verschillen tussen schrijven voor online en offline, vooral door het andere publiek dat je bereikt;

    De doelgroep, het formaat en de levensduur van de artikelen zijn vaak verschillend ;

    Artikelen voor offline zijn morgen weg, die op internet zijn er voor altijd.

 
Hoewel veel schrijvers graag voor internet schrijven, is het belangrijk om de meest in het oog lopende verschillen die er zijn met andere media, goed te bekijken. Er zijn namelijk flinke verschillen tussen het schrijven voor het publiek van traditionele gedrukte media en een internetpubliek. 

En dan is het toch altijd goed om de mogelijke verschillen even in het achterhoofd te houden.



 
En zeker als je de drie volgende punten in gedachten houdt is het niet zo'n heksentoer om succes te behalen met je schrijfactiviteiten op internet. Laten we die verschillen eerst maar eens gaan bekijken.
 
Schrijven voor internet verschilt op drie essentiële manieren van de traditionele publicaties op papier. Dat zijn:

  1. De doelgroep waar je voor schrijft;
  2. Het formaat van de artikelen die je schrijft;
  3. De levensduur van de geschreven artikelen.

En het is belangrijk om bij het schrijven van bijvoorbeeld artikelen rekening te houden met elk genoemd verschil.
 

1. De doelgroep

Het publiek is natuurlijk altijd iets is om goed naar te kijken. Schrijven doe je altijd voor een bepaalde doelgroep. Maar vooral op internet speelt die doelgroep een hele grote rol.
 
Hoewel de basisoverwegingen van je doelgroep, de groep waarvan je verwacht dat die je voornaamste lezerspubliek is, hetzelfde zullen blijven, zijn er ook enkele belangrijke verschillen, waar je rekening mee moet houden.
 
Ten eerste is het belangrijk om te onthouden, dat bij traditionele publicaties het publiek enigszins "vast" zit. En dat gevoel van vast zitten is vooral psychologisch. Want als je publiek eenmaal een krant, tijdschrift of ander gedrukt medium heeft opgepakt of gekocht, dan zullen je lezers dat medium waarschijnlijk op zijn minst een paar pagina's lang de kans geven om zichzelf te bewijzen, voordat ze het weggooien omdat het tegenvalt. 

Al was het maar om niet aan zichzelf toe te moeten geven, dat ze een miskoop gedaan hebben.
 
Op internet is dat heel anders. Daar kan het publiek met een klik op de knop weer weg zijn en iets anders gaan lezen dat meer de aandacht heeft. Je moet bij je schrijfwerk dus wel heel gefocust en doelgericht zijn om de aandacht van de lezers vast te houden.
 
Wees daarom bij je schrijven goed to-the-point. Je kunt op internet gewoon geen tijd nemen voor een langzame opbouw van een spannend verhaal.  Of op uw gemak een discussie gaan beschrijven die eerst een tijd lang alle kanten op gaat.

Mensen die kranten of tijdschriften kopen willen ontspanning. Zij willen die aankopen lekker rustig door kunnen lezen. Iemand op internet zoekt gerichte informatie. Liefst zo snel als maar enigszins mogelijk is. Dus dat is een heel andere insteek. 

Die andere insteek maakt het voor jou als de schrijver alleen maar lastiger. Wat je schrijft moet echt je kritische doelgroep aanspreken, die snel resultaten van jouw schrijfwerk wil zien. Je moet echt goed weten, hoe je moet reageren op de behoeften en de wensen van je lezerspubliek.
 
Een ander belangrijk punt is, dat veel internetlezers documenten eerst snel scannen, voordat ze beginnen met het eigenlijke lezen van het stuk. Een krantenlezer of iemand met een tijdschrift zie je dat echt niet doen. Maar dat gedrag stelt wel duidelijke eisen aan jouw document. Het is niet alleen belangrijk om duidelijk en beknopt te schrijven, maar gebruik ook opvallende koppen en tussenkoppen. Zorg voor pakkende inleidingen, die aanmoedigen om verder te lezen en hanteer een conclusie aan het einde. Dit zijn namelijk de belangrijkste punten bij het scannen van documenten. Dit artikel is daar een voorbeeld van.

2. Het formaat van de artikelen

Hoewel internetdocumenten op het eerste gezicht natuurlijk veel lijken op de traditionele gedrukte artikelen, zijn er toch ook flinke verschillen. Bijvoorbeeld het bepalen van het begin van jouw artikel. Een zoekmachine kan lezers namelijk ergens in het midden of aan het einde van je document afleveren. 

Meestal beginnen je lezers aan het begin van het artikel, maar zeker is dat lang niet. Het is dus van belang dat die lezers heel goed terug kunnen gaan naar het begin van het artikel, om het helemaal te gaan lezen. Dit probleem speelt vooral als een groter document over meerdere webpagina's is opgedeeld. De zoekmachine komt dan op één van die webpagina's binnen en dat is niet altijd de eerste pagina. Dus die eerste pagina moet altijd te bereiken zijn, bijvoorbeeld met een speciale link in de kop of onderaan je artikel.

Het is daarom van belang om langere documenten op te splitsen in verschillende delen, die ieder op zichzelf staan. Deze stukken kunnen dan via links samenwerken en zich gedragen als één geheel. Maar de losse delen moeten ook als afzonderlijke documenten benaderd kunnen worden.
 
Tot slot is een belangrijk verschil tussen traditionele publicaties en internetpublicaties de levensduur van de documenten. Daar gaan we nu naar kijken.
 

3. De levensduur

Hoewel de schijnbare levensduur van digitale documenten vluchtig lijkt, is dat beslist niet waar.
 
Kranten- en tijdschriftartikelen en andere gedrukte publicaties zijn slechts korte tijd actueel. "In de krant van vandaag wordt morgen de vis verpakt" wordt wel eens gezegd. Maar op internet wordt echt alles gearchiveerd. Mijn eerste website uit 1996 is nog prima vindbaar.
 
Dus hoewel het als schrijver belangrijk is om actueel te zijn, moet je er ook rekening mee houden dat je lezer op een onbekend moment, ergens in de toekomst,  toegang kan krijgen tot wat je geschreven hebt. Het is wel de vraag of dat dan nog veel betekenis zal hebben.
 
Als je deze drie hoofdpunten in gedachten houdt bij het schrijven van teksten voor internet, kan er op het punt van de verschillen met de traditionele media niet veel misgaan.

Tot slot


Artikelmarketing is een handig hulpmiddel maar de gereedschapskist van de online-marketing is goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren.


Meer informatie over Team Jetje

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten