zaterdag 16 oktober 2021

Artikelen, het belangrijkste hulpmiddel bij internetmarketing voor kunstenaars?

Artikelen, het belangrijkste hulpmiddel bij internetmarketing voor kunstenaars?

   
In de Verenigde Staten, waar de moderne internetmarketing min of meer uitgevonden is, is het gebruik van artikelen om verkeer naar websites te trekken al vele jaren gemeengoed, maar in Nederland is het nog vrij onbekend;
   
Hoewel dat snel aan het veranderen is. Maar dan gebeurt het schrijven van artikelen vaak onder de term "contentmarketing". Die term kom je tegenwoordig veel tegen;
   
Artikelmarketing is een techniek met veel voordelen.

Tekst moet kwalitatief goed zijn

Belangrijk bij artikelen bij internetmarketing is het feit dat zoekmachines zoals Google, de hoeveelheid tekst (informatie) die op een website te vinden is, sterk meerekenen in hun beoordeling. 

Mits deze tekst betekenis heeft voor deze website, kwalitatief goed is, voldoende omvang heeft, daadwerkelijk gelezen wordt en goed beoordeeld door onafhankelijke partijen. 

Ofwel, goede artikelen moeten aan de nodige kwaliteitseisen voldoen. 

Artikelmarketing? Het idee alleen al!!

Relevantie is van groot belang

Een tekst over termijncontracten in olie op een website voor kattenvoer heeft niet alleen weinig zin, maar zoekmachines zullen je website gewoon een lagere score ("ranking" in vaktaal) geven, dan wel de website domweg negeren. Veel gevoel voor humor hebben zoekmachines niet.

We moeten als kunstenaar dus relevante artikelen over kunst en gebieden daar omheen hebben, die qua onderwerp en taalgebruik goed passen bij onze kunstwebsite.

Trefwoorden zijn van belang om de inhoud te beoordelen

Maar hoe weet je nu, wat voor zowel je lezers als voor zo'n zoekmachine belangrijk is? Een zoekmachine meet de relevantie van een artikel onder meer, door in het artikel naar trefwoorden te zoeken (keywords in vaktaal). 

Trefwoorden als basis voor veel rekenwerk

Er wordt een berekening gemaakt op basis van onder meer:

  • Het aantal keren dat een trefwoord in de tekst voorkomt;
  • Het trefwoord in de beschrijving van afbeeldingen staat;
  • Het trefwoord voorkomt in de verwijzingen (links) naar andere webpagina's of websites;
  • En tot slot of het trefwoord regelmatig in kopregels en tussenkoppen voorkomt.

Het aantal trefwoorden is ook belangrijk

Uit deze berekening volgt een getal, dat de keywordfrequency genoemd wordt. Dit is het aantal keren, dat een keyword (of ook wel trefwoord) in de tekst voorkomt. 

Dit berekende getal mag ook weer niet te hoog worden, want dan zal de zoekmachine dit zien als bewuste overdrijving. Dit bewust overdrijven met het aantal trefwoorden,  is iets dat ook wel "keywordspamming" wordt genoemd. Je artikel wordt er meestal ook niet leesbaarder op als je hier aan gaat beginnen.

Niet te weinig trefwoorden gebruiken en al helemaal niet teveel

Het opnemen van het juiste aantal trefwoorden luistert dus allemaal nogal nauw. Het schrijven van tekst voor een website, die goed gevonden moet worden, is dan ook behoorlijk gespecialiseerd werk. Het wordt dan ook meestal uitbesteed, bijvoorbeeld aan Team Jetje bij kunstenaars, die hun website willen optimaliseren (zie http://teamjetje.blogspot.com)

Het belang van links naar onze website

Een tweede belangrijk aspect, dat we ook al in een ander artikel zijn tegengekomen, is dat elke website zogenaamde backlinks nodig heeft. Een backlink is een mooie term voor een verwijzing naar onze website toe vanaf een andere website. Hoe beter die website zelf in Google genoteerd staat, hoe waardevoller deze link dan voor ons is. Maar aan de andere kant zijn die ook moeilijk te vinden. Samenwerking met anderen is het sleutelwoord maar om de één of andere reden werkt dat vaak moeilijk en willen eigenaren van websites alles het liefste zelf doen. En laat dat nu net niet werken! Samenwerken is nuttig. Samenwerken moet. Kunstenaars zijn nooit concurrenten van elkaar want iedereen doet toch iets anders. Dus ook dat probleem is er niet. "Kunstenaars aller landen, verenig je," zou ik graag willen zeggen.  

Artikelen zijn goed voor backlinks

Een goede manier om backlinks te krijgen, die uit een relevante omgeving komen (dit is net zo belangrijk als de relevantie van de tekst op onze website), is om deze artikelen op te nemen op een zogenaamde artikeldirectory. Een artikeldirectory is een speciale website met een gerubriceerde verzameling willekeurige artikelen, waar je jouw artikel op kunt zetten en waar anderen het weer vanaf kunnen halen. 

Doorsturen naar derden moet altijd mogelijk zijn

Je hebt jouw artikel natuurlijk voorzien van je gegevens, zoals je webadres. En omdat een voorwaarde voor het gebruik van een artikel is, dat het niet gewijzigd mag worden, is het zo dat hoe meer een artikel wordt overgenomen en op andere websites, hoe beter het is. Want ook die artikelen zullen op een website geplaatst worden, met een nauwe verwantschap met jouw website.

Een goed artikel heeft meer voordelen

Dus een goed artikel werkt in twee richtingen productief voor onze eigen website: Ten eerste door voor goede tekst op onze website te zorgen en ten tweede door voor goed bruikbare backlinks te zorgen, door de artikelen te plaatsen op artikeldirectory's en social media. En dan nu maar hopen dat mensen het overnemen. Maar ook als dat niet gebeurt, ben je in elk geval in het bezit van een backlink naar jouw website vanaf de articledirectory. Of ergens uit de social media vandaan.


Zoekmachines willen wel graag originele content!

Plaats je een artikel op meerdere sites, zorg er dan wel voor dat er de nodige wijzigingen in het artikel zijn aangebracht. Taal is flexibel en het veranderen van de tekst zonder die echt inhoudelijk te veranderen, is meestal niet echt een groot probleem. 

Verander je teksten daarom altijd. Plaats alleen unieke of uniek gemaakte artikelen. Het loont, want zoekmachines houden niet echt van zogenaamde nieuwe teksten, die ze ook al eens ergens anders zijn tegengekomen. Een nare reactie van deze robots is dan  te verwachten, zoals jouw webpagina op bladzijde 3545 van de zoekresultaten zetten zodat hij gewoon onvindbaar is geworden.

En daar schieten we weinig mee op, nietwaar? Voorkom dat dus. Wijzigen is de enige remedie. 

Tot slot


Artikelmarketing is een handig hulpmiddel maar de gereedschapskist van de online-marketing is goed gevuld en de meeste hulpmiddelen werken het beste in combinatie met andere gereedschappen. Ga dus ook regelmatig naar https://teamjetje.blogspot.com voor tips, ideeën en suggesties voor de inzet van andere hulpmiddelen om je doelen op het gebied van marketing te halen. Je zult zien, er is nog genoeg om mee te experimenteren.


Meer informatie over Team Jetje

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten